Menu

LogiPoort instellen voor gebruik

Nadat u LogiPoort heeft geïnstalleerd op uw computer dient u nog een aantal instellingen te doen voordat u LogiPoort kunt gebruiken. Omdat u LogiPoort op verschillende manieren kunt gebruiken, zijn mogelijk niet alle instellingen voor u van toepassing. Het installeren van de certificaten geldt voor iedereen, het instellen van de pensioenuitvoerders, hangt af van met welke uitvoerders u werkt. Wij adviseren u wel om alle stappen in dit kennisbankartikel door te nemen.

Servercertificaten installeren

Om veilig en versleuteld bestanden te verzenden, gebruikt de Nederlandse Overheid server certificaten die u op uw computer dient te installeren. De servercertificaten Root, Domein en Dienstverlener worden met de download van Logipoort meegeleverd . In het kennisbankartikel Servercertificaten installeren staat stapsgewijs uitgelegd hoe u dit per certificaat doet.

PKIoverheid certificaat installeren

korte uitleg waarom met link naar kennisbank

Hoe u het PKI Overheid certificaat installeert vindt u op deze pagina. Belangrijk is dat u na het installeren het PKI certificaat selecteert in LogiPoort.

Opties> Instellingen> Algemeen

Hier staat de Licentiesleutel die u heeft aangeschaft en kunt u LogiPoort o.a. zo instellen dat berichten automatisch worden verzonden en dat u niet telkens bij het inloggen uw wachtwoord moet invullen.

Zie hiervoor: Instellingen Algemeen (LogiPoort).

Opties> Instellingen> Locaties

Hier staan de verschillende locaties waar LogiPoort de bestanden plaatst. Wanneer u de door LogiPoort bij installatie gebruikte standaard volgt, dan hoeft u hier niets te wijzigen. Hier kunt u nog aangeven dat er een kopie van de ingediende aangifte wordt bewaard in een map op uw computer.

Zie hiervoor: Instellingen Locaties (LogiPoort).

Indien u gebruik maakt van LogiSal, kunt u de opslaglocatie voor te verwerken bestanden vanuit LogiSal naar LogiPoort in LogiSal instellen. Zie: LogiSal koppelen (LogiPoort).

Opties> Instellingen> Meldingen

Meldingen staan standaard zo ingesteld dat u de belangrijkste meldingen bij standaard gebruik ontvangt. Let goed op wanneer u hierop aanpassingen wilt doen. Wel kunt u hier instellen dat u van LogiPoort een E-mail ontvangt bij foute aanlevering, wanneer u enkel incidenteel met LogiPoort gaat werken.

Zie hiervoor: Instellingen Meldingen (LogiPoort).

Opties> Instellingen> Mijn gegevens

Hier kunt u de gebruikersgegevens wijzigen van de gebruiker waarmee u LogiPoort heeft gestart. Alle gebruikers van LogiPoort krijgen in eerste instantie hetzelfde wachtwoord. Het wordt geadviseerd deze te wijzigen.

Zie hiervoor: Instellingen Mijn gegevens (LogiPoort).

Opties> Instellingen> Belastingdienst / Instellingen DigiPoort

De Loonaangiften dient u via LogiPoort in bij de Belastingdienst via DigiPoort. Deze heeft u al ingesteld bij het installeren van het PKIoverheid certificaat en de servercertificaten.

Zie voor meer informatie het kennisbankartikel: Instellingen Digipoort.

Opties> Instellingen> Diverse pensioenuitvoerders

De administratie van een Pensioenfonds wordt uitgevoerd door een Pensioenuitvoerder. Een Pensioenuitvoerder kan dan ook meerdere Pensioenfondsen beheren.  Een steeds groter aantal Pensioenuitvoerder werkt met UPA om Pensioenaangiften automatisch in te dienen.

Hier stelt u per Pensioenuitvoerder de instellingen in:

Opties> Gebruikers

Hier kunt u meerdere gebruikers aanmaken met verschillende rechten (Administrator, Lezen en schrijven en Alleen lezen).

Zie hiervoor: Gebruikers beheren (LogiPoort).

Bestand> Beheer koppelingen

Hiermee stelt u voor een aantal Pensioenuitvoerders in dat u namens één of meerdere werkgevers wilt kunnen indienen.