Nadat u LogiPoort heeft geïnstalleerd op uw computer dient u nog een aantal instellingen te doen voordat u LogiPoort kunt gebruiken. Omdat u LogiPoort op verschillende manieren kunt gebruiken, zijn mogelijk niet alle instellingen voor u van toepassing. Het installeren van de certificaten geldt voor iedereen, het instellen van de pensioenuitvoerders, hangt af van met welke uitvoerders u werkt. Wij adviseren u wel om alle stappen in dit kennisbankartikel door te nemen.
Servercertificaten installeren
Om veilig en versleuteld bestanden te verzenden, gebruikt de Nederlandse Overheid server certificaten die u op uw computer dient te installeren. De servercertificaten Root, Domein en Dienstverlener worden met de download van Logipoort meegeleverd . In het kennisbankartikel Servercertificaten installeren staat stapsgewijs uitgelegd hoe u dit per certificaat doet.
PKIoverheid certificaat installeren
korte uitleg waarom met link naar kennisbank
Hoe u het PKI Overheid certificaat installeert vindt u op deze pagina. Belangrijk is dat u na het installeren het PKI certificaat selecteert in LogiPoort.
Opties> Instellingen> Algemeen
Hier staat de Licentiesleutel die u heeft aangeschaft en kunt u LogiPoort o.a. zo instellen dat berichten automatisch worden verzonden en dat u niet telkens bij het inloggen uw wachtwoord moet invullen.
Zie hiervoor: Instellingen Algemeen (LogiPoort).
Opties> Instellingen> Locaties
Hier staan de verschillende locaties waar LogiPoort de bestanden plaatst. Wanneer u de door LogiPoort bij installatie gebruikte standaard volgt, dan hoeft u hier niets te wijzigen. Hier kunt u nog aangeven dat er een kopie van de ingediende aangifte wordt bewaard in een map op uw computer.
Zie hiervoor: Instellingen Locaties (LogiPoort).
Indien u gebruik maakt van LogiSal, kunt u de opslaglocatie voor te verwerken bestanden vanuit LogiSal naar LogiPoort in LogiSal instellen. Zie: LogiSal koppelen (LogiPoort).
Opties> Instellingen> Meldingen
Meldingen staan standaard zo ingesteld dat u de belangrijkste meldingen bij standaard gebruik ontvangt. Let goed op wanneer u hierop aanpassingen wilt doen. Wel kunt u hier instellen dat u van LogiPoort een E-mail ontvangt bij foute aanlevering, wanneer u enkel incidenteel met LogiPoort gaat werken.
Zie hiervoor: Instellingen Meldingen (LogiPoort).
Opties> Instellingen> Mijn gegevens
Hier kunt u de gebruikersgegevens wijzigen van de gebruiker waarmee u LogiPoort heeft gestart. Alle gebruikers van LogiPoort krijgen in eerste instantie hetzelfde wachtwoord. Het wordt geadviseerd deze te wijzigen.
Zie hiervoor: Instellingen Mijn gegevens (LogiPoort).
Opties> Instellingen> Belastingdienst / Instellingen DigiPoort
De Loonaangiften dient u via LogiPoort in bij de Belastingdienst via DigiPoort. Deze heeft u al ingesteld bij het installeren van het PKIoverheid certificaat en de servercertificaten.
Zie voor meer informatie het kennisbankartikel: Instellingen Digipoort.
Opties> Instellingen> Diverse pensioenuitvoerders
De administratie van een Pensioenfonds wordt uitgevoerd door een Pensioenuitvoerder. Een Pensioenuitvoerder kan dan ook meerdere Pensioenfondsen beheren. Een steeds groter aantal Pensioenuitvoerder werkt met UPA om Pensioenaangiften automatisch in te dienen.
Hier stelt u per Pensioenuitvoerder de instellingen in:
Opties> Gebruikers
Hier kunt u meerdere gebruikers aanmaken met verschillende rechten (Administrator, Lezen en schrijven en Alleen lezen).
Zie hiervoor: Gebruikers beheren (LogiPoort).
Bestand> Beheer koppelingen
Hiermee stelt u voor een aantal Pensioenuitvoerders in dat u namens één of meerdere werkgevers wilt kunnen indienen.
- Beheer PFZW koppelingen
- Beheer TKP koppelingen
- Beheer AZL koppelingen > neem contact op met de helpdesk.