Menu

PKI Certificaat installeren (LogiPoort)

Voor het indienen van loonaangiften via digipoort, dient u te beschikken over een PKIoverheid certificaat. Een PKIoverheid certificaat is een soort digitaal paspoort en bevat alle gegevens voor de beveiliging van het internetverkeer. Logius beheert de infrastructuur van het berichtenverkeer via Digipoort.

Leveranciers

Er zijn meerdere leveranciers voor PKIoverheid certificaten, zoals:

Kijk voor meer informatie over het installatieproces op de website van de fabrikant of neem contact met ze op.

PKIoverheid certificaat installeren

Het PKI certificaat heeft vaak een .pfx of .p12 extensie. Indien dit een certificaat (.cer) bestand is dient u het te exporteren. KPN heeft daar bijvoorbeeld de KPN Assistant voor.

Dubbelklik op het bestand om de Wizard Certificaat importeren te openen.

  1. Selecteer of u het wilt installeren voor een gebruiker of op de lokale computer. Indien u het op een server installeert kunt u kiezen voor lokale computer, anders dient u het per gebruiker te installeren.
  2. De bestandsnaam van het certificaat is automatisch gevuld. 
  3. Voer het wachtwoord in en laat de opties staan zoals ze zijn.
  4. Laat de selectie op “Automatisch het certificaatarchief selecteren op basis van het type certificaat” staan.
  5. Voltooien.
  6. Importeren voltooid

Het volgende wat u dient te doen is het certificaat selecteren in LogiPoort.

  1. Ga in LogiPoort naar Opties > Instellingen > Instellingen DigiPoort.
  2. Klik achter Onderwerp PKI-certificaat op de 3 puntjes (…).
  3. Kies voor Meer keuzes, druk op het PKI-certificaat > Ok.
    U herkent vervolgens of het juiste certificaat geselecteerd is aan de datum.

Naast het PKI-certificaat dienen de server certificaten ook geïnstalleerd worden.

Zie: Servercertificaten installeren

Zie ook: Groteberichtenkanaal (FTP)