De PKIoverheid is een afsprakenstelsel (Public Key Infrastructure) van de Nederlandse overheid om digitale bestanden veilig uit te wisselen. De PKIoverheid wordt beheerd door Logius, onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Het PKIoverheid certificaat is een digitaal bestand dat als een soort digitaal paspoort fungeert waarmee u zich bij de overheid kunt identificeren. Met LogiPoort levert u digitaal bestanden aan bij Digipoort, de ICT-centrale van de overheid. Hiervoor is het nodig dat u zich kunt identificeren met uw eigen PKIoverheid certificaat.
Het PKIoverheid certificaat wordt beheerd door Logius en heeft een geldigheid variërend van 1 tot 3 jaar. Hou er rekening mee dat het verlengen van een PKIoverheid certificaat soms tot enkele weken kan duren.
Alle certificaten worden beheerd door Logius. Voor het uitgeven van deze certificaten (en verifiëren van uw identiteit) werkt Logius met een viertal commerciële leveranciers (Trust Service Providers):
Kijk voor meer informatie over het aanvraagproces op de website van de leverancier.
Ook zijn er commerciële partijen die u kunnen helpen bij het het aanvraagproces. Deze partijen zijn niet noodzakelijk, maar handig wanneer u er zelf niet uitkomt of er geen tijd voor hebt. Een van deze partijen is PKIpartners, tel. 085 90 20 820, maar hier zijn er vele van te vinden via Google.