Voordat u een Loonaangifte gaat indienen, checkt LogiSal of er nog evt. fouten in de gegevens van de Loonaangifte zitten. U ziet deze foutmeldingen onderaan de Loonaangifte. U lost deze foutmeldingen eerst op alvorens u gaat indienen. Wanneer u ervoor kiest om de foutmeldingen te negeren en toch in te sturen, dan zal de aangifte mogelijk niet geaccepteerd worden door de Belastingdienst. U ontvangt dan na enige tijd van de Belastingdienst een foutmelding, waarmee u mogelijk kostbare tijd hebt verloren. Wat moet u doen om de foutmeldingen op te lossen?
Voer de volgende controles uit;
Nadat u de correcties hebt aangepast opnieuw berekenen; boeking verwijderen via Bereken –> Historie –> Wijzigen.
Loonaangifte > na correctie(s) te hebben aangepast de voorgaande boeking in de loonaangifte verwijderen via Historie -> periode selecteren -> Verwijderen en een nieuwe aanmaken. Zie hiervoor: https://support.logihuis.nl/kennisbank/correctie-loonaangifte-logisal.
Wanneer u de Loonaangifte heeft ingediend, kan het nog steeds zo zijn dat u een foutmelding van de Belastingdienst krijgt. Deze herkent u doordat de foutmeldingen beginnen met ‘BD’. Op de website van de Belastingdienst vindt u de ‘Toelichting foutmeldingen werknemersgegevens aangifte loonheffingen’. Deze wordt ieder jaar aangepast (2023) en hierin leest u hoe u de fout kunt oplossen.
Bij onderstaande meldingen geven wij aan wat u kunt doen om deze op te lossen en opnieuw in te dienen:
Loop de 5 stappen onder het kopje “Voer de volgende controles uit” opnieuw uit. Het Whk staat niet goed ingesteld.
Loop de 5 stappen onder het kopje “Voer de volgende controles uit” opnieuw uit. De Awf staat niet goed ingesteld.
U gebruikt niet de juiste tenaamstelling. Dit komt voor wanneer u geen werkgeversnaam of periode heeft aangegeven. Met row en column wordt aangegeven waar in de xml de informatie verkeerd staat.
Controleer de instellingen bij DGA en werknemer. Wanneer u een nieuwe werknemer of DGA aanmaakt dan zorgt LogiSal voor de juiste instellingen. In een aantal gevallen kan het nodig zijn dat u de instellingen aanpast. Zie voor uitzonderingen onderaan dit kennisartikel het overzicht met lettercodes. Raadpleeg ook deze link voor de DGA instellingen: https://support.logihuis.nl/kennisbank/dga
Als u de standaardinstellingen van LogiSal heeft aangepast, dan controleert u middels onderstaande stappen de instellingen voor een DGA in LogiSal:
1.Ga in LogiSal -> Kies de betreffende werknemer -> Kies voor tab sociaal en controleer de instellingen. => Betreft het een DGA dan kiest u voor DGA en betreft het een werknemer dan kiest u voor Nvt
2.Vervolgens controleert u de tab Fiscaal -> Bijzondere instellingen => kies de juiste categorie
3.Tot slot controleert u de tab Fiscaal -> Fiscale vragen => deze dient bij een werknemer op inkomenscode 15 te staan en bij een DGA op Inkomenscode 17 te staan
Raadpleeg ook onderstaande overzicht met de letter codes