Menu

LIS in LogiSal (Loon- en pensioenaangifte Indien Service)

U kunt uw loonaangifte of pensioenaangifte snel en bijzonder eenvoudig indienen met de LIS knop in LogiSal. Wanneer u in LogiSal een Loon– of pensioenaangifte heeft gemaakt, dan klikt u op de LIS-knop en via onze server wordt het document met de juiste certificaten verzonden naar de Belastingdienst of de Pensioenuitvoerder. Na verzending ontvangt u van LogiSal een ontvangstbevestiging.

Hoe werkt de LIS-knop?
Na afloop van het maken van de loon- of pensioenaangifte met LogiSal kiest u direct voor de knop LIS:

LIS knop voor indienen Loon- of Pensioenaangifte
LIS knop voor indienen Loon- of Pensioenaangifte

Vervolgens wordt het scherm LIS Connected Service geopend. Wanneer dit nog niet ingevuld is, dan vult u hier uw E-mailadres in. Dit is nodig om evt. foutmeldingen over uw aangifte aan u toe te sturen. Kies dan voor ‘Indienen’. Het document dat u wilt indienen is al toegevoegd als bijlage.

LIS Connected Service
LIS Connected Service

Ontvangstbevestiging
Na het indienen ontvangt u via de mail een ontvangstbevestiging (zie afbeelding).

In het geval dat de loonaangifte afgekeurd wordt dan ontvangt u ook een bericht. Dit kan even duren. De aangifte is dan wel direct door ons aangeboden, maar het kan even duren voordat de server van De Belastingdienst of Pensioenuitvoerder deze verwerkt in hun administratie. De Belastingdienst stuurt de inhoudingsplichtige ook een ontvangstbevestiging, mits het e-mailadres bij de Belastingdienst bekend is.

Kosten
Deze LIS service is kosteloos voor de eerste 15 berichten per jaar waarin wordt ingediend per licentiehouder. Alle extra berichten die u indient met LIS worden na afloop van het kalenderjaar aan u gefactureerd. U betaald dan een vast bedrag per aangifte (zie prijzen op logisal.nl). Het aantal werknemers dat op één aangifte staat is niet relevant, er wordt alleen het aantal aangiften geteld. Wanneer u een correctie indient, dan wordt deze wel geteld als een extra aangifte.

Foutmelding: LIS connected service kan geen verbinding maken met het internet

LIS opent het programma LIS Connected Service om met een beveiligde internetverbinding de aangifte te versturen. Om de verbinding te testen voert LogiSal eerst een ping test uit. Wanneer deze niet goed is volgt er een foutmelding: “Er is geen verbinding met het internet”. Uiteraard checkt u eerst of u een internetverbinding heeft.
Wanneer u wel het internet op kunt, maar toch deze melding krijgt, dan kan LogiSal geen ping meten. Met een ping wordt een datapakketje verzonden via het protocol ICMP om de internetverbinding te testen. Wanneer LogiSal dan geen ping terug krijgt, dan wordt ook bovenstaande melding getoond.

Er zijn twee veelvoorkomende redenen dat de ping test niet werkt;

  • ICMP-blokkering: pings gebruiken het protocol ICMP, terwijl browsers meestal andere protocollen gebruiken zoals TCP/IP.  Firewalls kunnen zo worden geconfigureerd dat ICMP-verkeer wordt geblokkeerd. U test dit door tijdelijk de firewall uit te zetten en te kijken of de ping in uw applicatie dan wel werkt. Wanneer het dan wel werkt, hef dan de ICMP-blokkering in de firewall op en zet de firewall weer aan.
  • Admin rechten: voor het uitvoeren van de ping heeft de gebruiker toegang tot de netwerkresources nodig. Browsers hebben meestal geen admin-rechten nodig. Onderzoek of u de juiste rechten heeft voor het starten van de applicatie.
Ping test

Wilt u zelf een ping test uitvoeren in Windows: Open het Windows Startmenu in de linkerbenedenhoek van uw scherm, Typ CMD in het tekstvak (of in het Windows 8-menu) en selecteer vervolgens het programma ‘Opdrachtprompt’. Er verschijnt een zwart venster. Typ ‘ping www.google.ca’ in dit venster en druk op ENTER. De ping test wordt nu uitgevoerd.

Wanneer de ping test als resultaat “Timed out request” geeft, dan betekent dit dat uw verbinding op dit moment niet stabiel genoeg is om gegevens te verzenden. Het advies is om de modem te resetten en het vervolgens opnieuw te proberen.