Menu

Foutmeldingen UPA

Bij een aantal Pensioenfondsen kunt u de aangifte via UPA indienen bij een Pensioenuitvoerder. Dit gaat met de LIS-knop in LogiSal of met uw eigen LogiPoort. De Pensioenuitvoerders die UPA gebruiken hebben daarbij hun eigen specifieke Instellingen (zoek in kennisbank op naam pensioenuitvoerder) en bestandsnaamvereisten. Na het indienen van een aangifte kan de Pensioen- of Fondsuitvoerder een aangifte afkeuren of goedkeuren. Ook wanneer u bij een goedkeuring een foutmelding ontvangt dient u deze nog steeds op te lossen.

Alle foutmeldingen hebben een code met een beschrijving van de foutmelding. Hiermee kunt u meestal het probleem al oplossen. Een overzicht met alle foutmeldingen voor UPA staat op de website van SIVI onder UPA Downloads per jaartal met de naam Controles UPA (zie bijv.: Controles UPA 2024 1.0 (xlsx). Daarin staan op het Tabblad ‘Foutcodemeldingen’ alle standaardmeldingen. In dit kennisbankartikel hebben wij de meest voorkomende meldingen opgenomen met de oplossing:

p0041 -INKOMSTENVERHOUDING_NIET_IN_BERICHT

Door een systeemfout is er een aangifte verstuurd waar het veld Inkomstenverhouding (IKV of personeelsnummer in LogiSal) niet is meegezonden. Neem hiervoor contact op met de helpdesk van LogiSal, dit kunt u niet zelf herstellen (moet aangepast worden in het xml.bestand van de aangifte).

p0041F - Er is voor deze inkomstenverhouding nog geen aangifte ontvangen over het tijdvak.

De aangifte is verwerkt en goedgekeurd. Met deze terugkoppeling is echter niet duidelijk over welke inkomstenverhouding dit gaat. Neem hiervoor contact op met het pensioenfonds, zij kunnen dit wel zien.

p0042 - Een nieuwe inkomstenverhouding krijgt altijd een nieuw nummer inkomstenverhouding dat ongelijk is aan reeds bestaande c.q. beeindigde inkomstenverhoudingen van dezelfde natuurlijke persoon bij dezelfde administratieve eenheid.

Een nieuwe inkomstenverhouding krijgt altijd een nieuw nummer inkomstenverhouding dat ongelijk is aan reeds bestaande c.q. beëindigde inkomstenverhoudingen van dezelfde natuurlijke persoon bij dezelfde administratieve eenheid. Zelfde als [PUO0028] Je mag niet hetzelfde IKV nummer gebruiken wanneer er al een uit dienst is doorgegeven

T0007F - Leveranciers id in soap bericht komt niet overeen met leveranciers id in UPA bericht

Het leveranciersnummer in het xml bestand (IdLcr) dient ingevuld te worden. Het leveranciersnummer vult  u in LogiSal in.

HTTP-aanvraag is niet geautoriseerd met clientverificatieschema Basic.

Voluit: Fout: De HTTP-aanvraag is niet geautoriseerd met clientverificatieschema Basic. De verificatieheader die van de server is ontvangen, is Basic realm…

De inloggegevens bij Opties > Instellingen > Instellingen (desbetreffende instantie), kloppen niet. Vaak heeft u voor het inzenden van de UPA andere gegevens nodig dan de inlog voor het portaal.

Niet- of onjuist beveiligde fout van de andere partij ontvangen. Zie interne FaultException voor de foutcode en details

De foutmelding wordt veroorzaakt doordat u niet het (juiste) UPA account heeft gevuld in LogiPoort. De inlognaam en het wachtwoord dienen gevuld te worden bij de instellingen. Zie: Instellingen.

Geen instanties gevonden met loonheffingennummer 123456789L01

Indien u deze foutmelding ontvangt dan dient u uw loonheffingennummer te controleren. Klopt het wel? Neem dan contact op met uw PUO.

Aangeleverde bestand bevat relatie-aansluitnummer(s) ‘123456’. Dit is niet toegestaan bij loonheffingennummer ‘123456789L01’

Uw relatienummer is niet gemachtigd om aan te leveren voor het desbetreffende loonheffingennummer. Neem contact op met de betreffende PUO.

IdLcr zoals ontvangen tijdens verzending wijkt af van het IdLcr in de XML

Het relatienummer komt niet overeen met het relatienummer (IdLcr) in het xml bestand.

Zie ook kennisbank voor specifieke foutmeldingen van pensioenuitvoerder over Pensioenaangifte met oplossing:

Foutmeldingen APG
Foutmeldingen Appel
Foutmeldingen Capgemini
Foutmeldingen PFZW
Foutmeldingen TKP
Foutmeldingen TKP UPA aangifte is niet goed verwerkt

Correctie doorvoeren

Wanneer u de fout heeft opgelost, dan dient u een nieuwe pensioenaangifte te maken om in te dienen. Gebruikt u LogiSal? Zie: Pensioenaangifte. Nadat u de correcties heeft doorgevoerd, dient u eerst de boeking aan te passen voordat u een nieuwe Pensioenaangifte kunt maken met de nieuwe gegevens. De boeking met de verkeerde gegevens kunt u verwijderen via Bereken –> Historie –> Wijzigen.

Het .xml-bestand controleren

Veel van de foutmeldingen die u krijgt kunt u ook zelf controleren in het .xml-bestand van de aangifte. Het .xml-bestand kunt u vinden door in LogiSal naar Pensioenaangifte > Selecteer een werkgever > Historie > Selecteer een aangifte > Zien/Print. De geselecteerde aangifte wordt geopend. Bovenaan in het scherm ziet u de onderstaande knoppen:

Wanneer u hier op klikt dan kunt u de XML versie van de aangifte opslaan op uw systeem. Deze kunt u dan openen en bekijken met bijv. Kladblok of Notepad++.