Als de datum in dienst of uit dienst van een werknemer onjuist is, heeft dat invloed op de loonaangifte en pensioenaangifte. Een verkeerde datum kan namelijk de polisadministratie voor werknemersverzekeringen en pensioenen verstoren. Gelukkig is het corrigeren eenvoudig:
Datum aanpassen
Ga naar Werknemer > tabblad Algemeen. Als de “Datum in dienst” niet juist is pas je deze aan. Klopt de “Datum uit dienst” niet? Pas deze dan aan. Controleer ook gelijk of je bij “Ontslagen/Uit dienst” voor de optie “Ja” hebt gekozen en een reden hebt opgegeven voor het beëindigen van het dienstverband. Dit is verplicht!
Boekingen wijzigen
Ga naar Bereken > Selecteer de werkgever en werknemer > Klik op “Historie” > Selecteer de eerste boeking > Klik op “Wijzigen” > Klik op “Bereken het loon” > Controleer de berekening > Sla de wijzigingen op met behulp van één van de “Boeken en …”-knoppen. Doe dit voor alle boekingen van de werknemer!
Loonaangifte corrigeren
LogiSal past de wijziging automatisch toe tijdens het maken van de loonaangifte. Je kunt er ook voor kiezen om de wijzigingen expliciet mee te nemen door bij het maken van de loonaangifte in de kolom Te corrigeren tijdvakken de perioden handmatig te selecteren.
Pensioenaangifte corrigeren
Deze moet handmatig worden gecorrigeerd. Stel de tijdvakken opnieuw samen en dien ze opnieuw in.