Vanaf 1 januari 2025 maakt PMT gebruik van de UPA. Voor meer informatie over de UPA van PMT bezoek PMT UPA.
Voor het aanmaken van een UPA voor PMT ga je in LogiSal naar Periodeblok > UPA voor PMT.
Let op: LogiSal laat alleen de werkgevers zien die onder PMT vallen. De selectie wordt gedaan op grond van het productkenmerk van de gekozen pensioenregeling. Wordt de werkgever niet weergegeven bij UPA voor PMT? Ga dan naar Werkgever > tabblad Inhoudingen > tabblad Pensioenachtigen en dubbelklik op de pensioenregeling. De geavanceerde instellingen worden geopend, hier kun je bij tabblad BehoortTot controleren of het productkenmerk juist is. Voor een PMT UPA begint het kenmerk met: UPAPMT.
Als het productkenmerk niet juist is ga dan naar het tabblad Koppel en selecteer de juiste regeling. Klik vervolgens op de knop “%% Bijwerken adhv koppeling”. Controleer daarna nogmaals het productkenmerk.
PMT Online
Om een UPA voor PMT in te kunnen dienen met LogiSal ga je naar PMT Online. Nadat je bent ingelogd ga je naar “Mijn acties”. Bij salarispakket kies je voor één van de volgende opties:
- Als je de aangiften direct met de LIS-knop in LogiSal gaat versturen dan kies je voor de optie “LogiSal (via LIS)”. Deze optie is van toepassing voor al onze LogiSal klanten die geen LogiPoort hebben.
- Als je de aangiften gaat indienen via LogiPoort dan kies je voor het salarispakket “LogiSal (via LogiPoort)”.
Nadat je het salarispakket hebt doorgegeven kan het enkele dagen duren voordat je selectie door PMT is verwerkt. Dit is vooral belangrijk voor de LogiPoort gebruikers, want pas na de verwerking zal je UPA Account actief zijn en deze heb je nodig om de UPA te kunnen verzenden in LogiPoort.
Het relatienummer instellen
Ga naar Werkgever > tabblad Algemeen en voer het relatienummer van de werkgever in bij het veld achter “Relatie ID Pensioenuitvoerder”.
Tip: Het relatienummer (of werkgeversnummer) bestaat uit maximaal 6 cijfers en vind je op PMT Online, zowel bij “Bedrijfsgegevens” als rechtsboven bij de bedrijfsnaam.
“Inzending gaat via LIS”
Het is belangrijk dat je tijdens het maken van de UPA in het onderstaande scherm aangeeft dat “Inzending gaat via LIS”.
Dit doe je door op het vakje te klikken.
Werkgever of licentiehouder
Indienen als werkgever
Tijdens het maken van de UPA krijg je een scherm te zien met de vraag “Wie is de inzender van deze aangifte”, kies hier voor “Werkgever (belastingplichtige)” als je de aangifte doet als werkgever. Alleen het ingevulde relatienummer bij Werkgever > tabblad Algemeen wordt meegenomen in de UPA.
Indienen als administratiekantoor
In LogiSal ga je naar Instellingen > Gegevens licentiehouder. In het veld “PMT relatienummer” vul je het relatienummer van het administratiekantoor in.
Tijdens het maken van de UPA krijg je een scherm te zien met de vraag “Wie is de inzender van deze aangifte”, kies hier voor de optie “Licentiehouder”. Het PMT relatienummer en de contactgegevens uit “Gegevens licentiehouder” worden dan automatisch ingevuld in de UPA. Ook het relatienummer van de werkgever wordt op de juiste plaats in het UPA bestand meegenomen.
De optie “Licentiehouder” is handig wanneer je de UPA voor PMT voor verschillende werkgevers indient.
Terugkoppeling
Als de pensioenaangifte is goedgekeurd maar er zijn meldingen dan kun je deze terugvinden in het werkgeversportaal van PMT. Je ontvangt van ons een terugkoppeling per mail als de pensioenaangifte is afgekeurd.
Bijgewerkt op 10-02-2025.