Menu

E-mail instellingen (LogiSal)

Wanneer u een document op uw scherm heeft dan kunt u deze per e-mail verzenden (Zie: Overzichten en Specificaties). Dit geldt ook voor de aangiftes (.xml bestanden) naar LIS.

U kunt e-mailen via uw e-mailpakket of via SMTP.
Let op: indien u meer dan één bestand (zoals meerdere salarisspecificaties of jaaropgaven) wilt mailen, dan kan dat alleen via SMTP.

 

Mailen via SMTP (Instellingen > E-mail afzenders en SMTP)

 

U kunt één of meerdere SMTP-servers instellen. Handig wanneer u bijvoorbeeld uit de naam van uw klant wilt mailen of wanneer uw collega met een eigen naam wil e-mailen.

 

Hoe?

Via de knop Nieuw voegt u een extra SMTP account toe.
Via de knop L krijgt u een lijst te zien met meerdere vooraf ingestelde SMTP providers. Staat uw provider er niet tussen? Kies dan voor Zelf invullen en vul de gegevens.

U kunt deze gegevens eenvoudig opzoeken via Google door te zoeken op: SMTP en vervolgens uw provider naam (bijv.: SMTP Outlook of SMTP Ziggo).

Wanneer u verzendt via SMTP wordt niet altijd het verzonden bericht getoond in de verzonden items. U kunt in dat geval een BCC naar u zelf sturen, zodat u altijd kunt controleren dat de e-mail is verzonden.

 

Krijgt u een foutmelding bij het versturen via SMTP?
Controleer dan de SMTP instellingen. De foutmelding is altijd een terugkoppeling van de SMTP server waar u gebruik van maakt. Dit ligt vaak niet aan LogiMail.

Krijgt u onderstaande foutmelding bij het mailen van de aangifte via LIS:

Controleer de emailinstellingen via Instellingen – E-mail afzenders en SMTP en klik op de knop L (rechts van het veld SMTP-server) en selecteer uw email-server. Het veld Naam/Omschrijving wordt automatisch gevuld.  Vul bij het veld Gebruikersnaam en Wachtwoord het e-mailadres en wachtwoord in.

Zie ook: E-mail problemen

 

Optie 2. Mailen via het E-mailpakket

Naast het verzenden via SMTP kunt u ook e-mailen via de e-mailapplicatie die u heeft geïnstalleerd op uw computer. LogiSal probeert het aan te bieden aan uw Windows-systeem. Windows kijkt vervolgens welke e-mailapplicatie staat ingesteld als standaard applicatie voor e-mailen en roept de applicatie vervolgens aan om de e-mail te verwerken.

Afhankelijk van uw instellingen in dat e-mailpakket:
Wordt de e-mail direct verwerkt en verzonden en ziet u dit alleen nog in de map Verzonden Items. Wordt de e-mail u voorgehouden en kunt kiezen voor Verzenden.

Helaas werkt deze optie niet altijd.
Dat kan zijn omdat Windows in dit opzicht niet altijd stabiel is.
Maar ook omdat u geen e-mailclient heeft (netwerk-systeem), of omdat uw systeembeveiliging dit niet toestaat.

Fout in Fase 2
Zie: Fout in fase 2
E-mailen via SMTP werkt altijd wanneer de instellingen kloppen.

 

Gmail

LogiMail maakt bij Gmail (vanaf eind juli 2020) gebruik van het OAuth 2.0 protocol. Dat zorgt er voor dat u éénmalig moet inloggen om LogiMail toestemming te geven.

Krijgt u onderstaande foutmelding bij het versturen van salarisstroken via Gmail?

Dit komt omdat u Windows 7 gebruikt. Deze dient u te  updaten naar een recente versie van Windows (minimaal Windows 10).

Zie ook: E-mail met Google oAuth 2.0