In LogiSal kun je direct documenten – zoals salarisspecificaties en jaaropgaven – per e-mail versturen. Dit bespaart tijd en zorgt ervoor dat je gegevens snel en veilig bij de juiste personen terechtkomen. In dit kennisbankartikel lees je hoe je één of meerdere e-mailaccounts instelt die gebruikt kunnen worden voor het versturen van deze documenten vanuit LogiSal.
E-mail verzenden via SMTP (aanbevolen)
Om een e-mailaccount in te stellen ga je in LogiSal naar Instellingen > E-mail afzenders en SMTP.
Klik op de knop “Nieuw” om een nieuw e-mailprofiel aan te maken. Met de “L”-knop open je een lijst met vooraf ingestelde SMTP-providers, zoals Ziggo, Outlook en Gmail. Staat jouw provider er niet bij? Dan kun je de benodigde gegevens handmatig invoeren. Vul hiervoor de velden “Naam/Omschrijving”, “SMTP-server”, “Poort” en “SSL UseStart TLS” in.
Vink het vakje “Authenticatie” aan als er gebruik moet worden gemaakt van verificatie, zoals een wachtwoord of een eenmalige authenticatie (bijvoorbeeld bij Gmail). In het veld “Gebruikersnaam” vul je het e-mailadres in dat gebruikt wordt om te verzenden. Het veld “Afz Naam” is optioneel, maar hier kun je bijvoorbeeld de naam van de organisatie of medewerker invullen.
Het veld “Afz E-mailadres” is het e-mailadres dat gebruikt wordt bij het versturen van de loonaangifte met de LIS-knop.
Wil je een kopie van elke verzonden e-mail ontvangen? Vul dan het veld “BCC” in met een eigen e-mailadres. Dit is handig wanneer verzonden berichten niet automatisch in de map “Verzonden” verschijnen van je e-mailprogramma.
E-mailen via de standaard e-mailapplicatie (zonder SMTP)
Naast SMTP kun je ook gebruikmaken van de standaard e-mailapplicatie op je computer. LogiSal biedt het e-mailbericht aan via het Windows-systeem. Windows opent dan de standaard ingestelde e-mailapplicatie (zoals Outlook).
Afhankelijk van de instellingen in je e-mailprogramma gebeurt één van de volgende dingen:
- De e-mail wordt automatisch verzonden en verschijnt in je “Verzonden items”
- De e-mail wordt eerst getoond, waarna je handmatig op “Verzenden” kunt klikken
Let op! Deze methode werkt niet altijd stabiel. Mogelijke oorzaken:
- Windows verwerkt de aanvraag niet correct
- Er is geen lokale e-mailclient geïnstalleerd (bijvoorbeeld in een netwerkomgeving)
- Beveiligingsinstellingen blokkeren de aanroep van de e-mailapplicatie