Menu

Foutmeldingen Loonaangifte vóór indienen (LogiSal)

Als u een loonaangifte in LogiSal maakt dan zijn er een aantal controles die voor u worden uitgevoerd voordat de daadwerkelijke loonaangifte wordt gemaakt.

Belangrijk: Als u een aanpassing maakt aan een instellingen vergeet dan niet de berekeningen opnieuw uit te voeren. Dit kunt u doen door de boeking te verwijderen en opnieuw te maken of door de huidige boeking te wijzigen.

Er zijn vier verschillende soorten meldingen die u kunt krijgen.

1. Verschil gevonden

De eerste soort melding wordt veroorzaakt doordat er verschillen zijn ontdekt tussen reeds gemaakte loonaangiften en de loonaangifte die u momenteel aan het maken bent. Deze melding ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Als u een keuze heeft gemaakt (ja of nee) dan kunt u in het logboek lezen welke verschillen LogiSal heeft gevonden en waarom er een correctie nodig is.

Tip: Als u de verschillen wilt zien voordat u het “Verschil gevonden”-scherm sluit sleep het scherm dan een stukje naar links of rechts.

2. Loonaangifte vermoedelijk niet goed

De volgende melding krijgt u wanneer LogiSal een vermoedelijke fout heeft gevonden.

De melding bij de fout kunt in het logboek lezen of door op “Ok” en vervolgens “Volgende” te klikken. Helemaal onder aan de loonaangifte staat de omschrijving nogmaals. De omschrijving bevat tevens het personeelsnummer u de oorzaak makkelijker kunt vinden.

U kunt de loonaangifte maken en verzenden. Wij adviseren u echter om de fout eerst te herstellen.

C0018 - 1 van de codes Werknemersverz staat aan en er is LoonLB. Dan moet bij deze inkomenscode het LoonSV ongelijk zijn aan NUL.

Ga naar Werknemer > tabblad Instelling > tabblad Werknemersverz om te controleren welke inhoudingen actief staan (of juist niet). Als de inhouding “Verzekerd voor ZW” actief staat dan moet ook de “Zvw wg-heffing” actief zijn. Of u moet beide inhoudingen uitzetten (= geen vinkje). Het is niet mogelijk om één van de twee te gebruiken wanneer er sprake is van inkomenscode 15.

Wanneer het een “DGA”, “Partner van de DGA” of “Echtgenoot of familie van de eigenaar of DGA” betreft kunnen er andere instellingen van toepassing zijn. Voor meer informatie lees het volgende kennisbankartikel: DGA.

Vermoedelijke fout. AwfHoog toegepast maar kan laag zijn. Werknemer < 21 en uren minder dan 52 = "Aantal uren"

Deze melding geeft LogiSal wanneer de leeftijd van de werknemer jonger is dan 21, het aantal gewerkte uren minder dan 52 is en het AWf hoog tarief gebruikt is tijdens de berekeningen.

Controleer of de AWf instellingen voor de werknemer correct staan. Als blijkt dat de werknemer inderdaad in aanmerking komt voor het lage AWf tarief, dan kunt u dit aanpassen bij Werknemer > tabblad Sociaal door het veld “Jongere <21 die altijd onder hoog valt” uit te zetten (= geen vinkje).

Staan de originele instellingen volgens u goed? Dan kunt u gewoon doorgaan met het indienen van de loonaangifte.

Voor meer informatie lees ook het volgende kennisbankartikel: AWF en WAB.

3. Loonaangifte niet goed

Als LogiSal fatale fouten heeft geconstateerd dan krijgt u de onderstaande melding te zien.

Ook nu kunt u de melding in het logboek controleren of in de print nalezen. Het verschil met de voorgaande twee foutmeldingen is dat LogiSal nu geen xml-bestand aanmaakt en u de fout eerst moet oplossen. Daarna kunt u de loonaangifte opnieuw aanmaken en indienen.

XmlCorr - Alle verzekeringsindicaties voor de werknemersverzekeringen hebben de waarde Nee, terwijl het bedrag LoonSV ongelijk is aan €0 en er geen Datum einde inkomstenverhouding is aangeleverd.

Ga naar Werknemer > tabblad Instelling > tabblad Werknemersverz om te controleren welke inhoudingen actief staan (of juist niet). Als de inhouding “Zvw wg-heffing” actief is dan moet ook de “Verzekerd voor Zvw” actief zijn. Of u moet beide inhoudingen uitzetten (= geen vinkje). Het is niet mogelijk om één van de twee te gebruiken.

Een andere mogelijkheid is dat de werknemer uit dienst is en dat u geen “Datum uit dienst” heeft ingevuld bij Werknemer > tabblad Algemeen. Als dit corrigeert dan is de fout ook opgelost. Vergeet niet om dan ook bij “Ontslagen/Uit dienst” te kiezen voor “Ja” en een reden te selecteren onder de datum uit dienst.

Sofi en NumIV zijn niet uniek.

Deze fout wordt veroorzaakt doordat u twee werknemers in de administratie heeft staan met hetzelfde BSN en NummerInkomstenVerhouding (NumIV). Dit mag niet. Ga naar Werknemer > tabblad Fiscaal. Onder in het scherm ziet u het veld “Nr Inkomstenverhouding (loonaangifte)”. Pas hier het nummer aan.

Geboortedatum is fout

Deze fout wordt veroorzaakt doordat u de geboortedatum van een werknemer heeft aangepast terwijl er al boekingen zijn gedaan met de originele geboortedatum. Wijzig de eerdere boekingen van de werknemer door naar Bereken > Historie > Wijzigen te gaan. Na het wijzigen van de boekingen kunt u de loonaangifte maken.

Fatale fout code AWf-1: Meer dan 1 AWf-soort van werknemer X in tijdvak X

Deze fout wordt veroorzaakt doordat er meerdere boekingen van werknemer X in periode X zijn gemaakt waarbij het AWf tarief (hoog, laag of herzien) niet overeenkomt. Controleer bij Bereken > Historie de boekingen:

Zoals u in de afbeelding ziet zijn er twee verschillende tarieven gebruikt: Laag en Hoog. Controleer bij de werknemer de instellingen en pas deze aan. Wijzig vervolgens de boekingen zodat het AWf tarief overeenkomt voor alle boekingen in hetzelfde tijdvak. Daarna kunt u de loonaangifte maken.

Voor meer informatie zie ook  AWF en WAB.

De totalen van de werknemers komen niet overeen met de totalen van de werkgever.

De foutmelding en de oplossing worden besproken in het volgende artikel: Gedifferentieerde Aof premie in de paragraaf “De totalen van de werknemers komen niet overeen met de totalen van de werkgever”.

4. Overige meldingen

Dit zijn meldingen die in het logboek verschijnen (in hoofdletters) maar niet in een pop-up, zoals de andere meldingen. Het is daarom belangrijk het logboek te controleren; ook als er geen pop-up verschijnt.

POSTCODE FOUT. BESTAND WORDT AFGEKEURD.

De gegeven melding is duidelijk. De ingevoerde postcode is onjuist of ontbreekt. Ga naar het Werknemer scherm en selecteer de werknemer die in het bericht staat. Controleer in het tabblad Algemeen of u een postcode heeft ingevuld en of de postcode ook correct is ingevuld. Zo niet, corrigeer de postcode.

Tip: U hoeft eerdere boekingen niet opnieuw te maken. De wijzigingen aan de postcode worden automatisch meegenomen.

Als u geen aanpassingen maakt dan zal uw aangifte worden afgekeurd.