Menu

Loonaangifte probleemoplossingen (LogiSal)

Loonaangifte is 0

U wilt een loonaangifte maken maar er komen allemaal nullen terwijl u wel geboekt heeft. Vermoedelijk valt de periodedatum niet binnen de datum grenzen van het aangiftetijdvak. De loonaangifte selecteert boekingen op grond van de periodedatum. De periodedatum bepaalt u als u klikt op Bereken en staat onder het periodenummer.

Ga eerst naar Werkgever > tab Loonaangifte en kijk naar de datumgrenzen van het gewenst tijdvak. Ga vervolgens naar Printen Slips en open een werknemer. Daar staan de boekingen met de periodedatum. Controleer of de periodedatum binnen de tijdvakgrenzen staat.

Nihilaangifte en Nulaangifte

Een nihilaangifte (loonaangifte zonder werknemersgegevens) kunt u doen als er in het aangiftetijdvak geen werknemers in dienst zijn. In LogiSal maakt u automatisch een nihilaangifte wanneer er geen boekingen en geen “actieve” werknemers zijn.

Een nulaangifte (loonaangifte met werknemersgegevens) kunt u doen als er in het aangiftetijdvak werknemers in dienst zijn maar aan wie geen loon is uitbetaald. In LogiSal maakt u automatisch een nulaangifte wanneer er geen boekingen zijn.

Loonheffingennummer is veranderd

Het komt voor dat loonaangiften zijn ingediend onder een (voorlopig) loonheffingennummer, terwijl nu bekend is dat het loonheffingennummer anders is/moet zijn.

In dit geval volgt u de volgende stappen:

Stap 1: Maak eerst een kopie van de administratie. In LogiSal gaat u naar Beheer > Kopiëren (en terug). Kies de administratie uit de lijst en klik vervolgens op de knop “ZIP”, kies een locatie op uw systeem en klik op “OK”. Zodra het ZIP-bestand gereed is krijgt u de melding dat het bestand “Gezipt” is. Klik nogmaals op “OK”.

Stap 2: Ga naar Werkgever > Nieuw. In het pop-up scherm vult u het nieuwe werkgeversnummer in. Vervolgens kiest u in het “Aanmaken nieuwe werkgever”-scherm de bestaande werkgever en klikt u op “Kopieer”.

Let op: Het vakje naast “Complete kopie inclusief werknemers” moet leeg zijn.

Stap 3: Vul de gegevens van de bestaande werkgever in bij de nieuwe werkgever, inclusief het “verkeerde” loonheffingennummer.

Stap 4: Ga naar Loonaangifte en maak een nieuwe aangifte voor elk ingediend tijdvak. Dien deze aangiften ook in. Dit zijn zogenaamde nihilaangifte (aangifte zonder werknemersgegevens).

Stap 5: Bij de originele werkgever (de werkgever met boekingen en werknemers) vult u nu het juiste loonheffingennummer in (Werkgever > tabblad Algemeen).

Stap 6: Ga naar Loonaangifte > Historie en verwijder alle loonaangiften met de knop “Verwijder”. Daarna maakt u voor alle vereisten tijdvakken de loonaangiften opnieuw.

Belangrijk! Bewaar voor de zekerheid het ZIP-bestand. Het kan zijn dat de Belastingdienst de nihilaangiften niet accepteert en een correctieaangifte van u verlangt. In dat geval dient u de volgende stappen uit te voeren bij de nieuwe werkgever/administratie:

  • Verwijder de (in stap 6) gemaakte loonaangiften.
  • Ga naar het ZIP-bestand/kopie van de originele werkgever, open deze en kopieer alle bestanden met de extensie .XLH.
  • Plak de gekopieerde XLH-bestanden vervolgens in de map van de nieuwe werkgever. Deze kunt u vinden door naar de Logisal2024 map te gaan. De werkgeversmappen bestaan uit drie cijfers. Als de werkgever in LogiSal bijvoorbeeld het nummer 003 heeft dan bevat map 003 alle gegevens van deze werkgever. Plak de XHL-bestanden in de 3-cijferige map.

 

  • De “oude” loonaangiften zijn nu beschikbaar voor de nieuwe werkgever. Wanneer u nu een loonaangifte maakt voor de huidige periode, dan zal LogiSal automatisch signaleren dat een correctie van de voorgaande perioden meegenomen moet worden.

Loonaangifte tellingen fout

Dit kan betekenen dat er in een eerdere aangiften bijvoorbeeld een premie WHK is aangegeven onder sectorpremie. Hierdoor gaan de tellingen verkeerd lopen. De oplossing is vrijwel altijd herstellen en opnieuw boeken.

Volg de volgende stappen:

  1. Maak een kopie van de administratie
  2. Verwijder de slip
  3. Klik op Werkgever en kies voor “Herstel”
  4. Selecteer “Inhoudingen” en kies de juiste branche
  5. Klik op “Herstel nu”

Na afloop controleert u bij Werkgever > tabblad Inhoudingen de opnieuw ingerichte inhoudingen. Mogelijk ziet u tweemaal een premie WA; los en vast. Dat is afhankelijk van de branche. Daarna kijkt u bij Werknemer > tabblad Instelling of de juiste inhouding aan/uit staan.

Als er twee WA-premies zijn, beslist u welke WA uit moet (los en vast): er mag er maar één aan staan.

Vervolgens boekt u periode 1 weer.

Loonaangifte nogmaals indienen

Het kan voorkomen dat u de loonaangifte nogmaals opnieuw wilt indienen. Dat mag en dit kunt u op de volgende manier doen:

  1. Ga naar LogiSal > Loonaangifte > Historie.
  2. Klik op de gewenste loonaangifte en kies voor “Zien”.
  3. Klik bovenin voor de gewenste manier van indienen.

Correctie in vorig jaar

Stel u dient nog wat te corrigeren in het vorige jaar en u zit al na 31 januari van het volgende jaar. In LogiSal kunt u de correctie gewoon maken en doorvoeren. Dit doet u als volgt:

  1. Ga naar Loonaangifte. Kies bij “Kies tijdvak” voor de optie “Correctie achteraf” en doorloop de normale stappen.
  2. Dien de aangifte is.
  3. Om een overzicht te zien van de bedragen die u moet bijbetalen of terug krijgt, gaat u naar Loonaangifte > Historie en kiest u de “Correctie Achteraf”. Klik nu op “Zien”.

Foutief tijdvak(ken) bij een initiële loonaangifte

Volg de onderstaande stappen:

  1. Corrigeer het tijdvak bij Werkgever > tabblad Loonaangifte.
  2. Ga naar Loonaangifte > Historie.
  3. Verwijder de periodes waarin het tijdvak onjuist is.
  4. Maak nieuwe loonaangifte(n) aan voor de betreffende tijdvak(ken).