Wanneer u een Werkgeversadministratie in de branche Bakkers aanmaakt, dan wordt de sectorcode 13 gebruikt en wordt het Bakkers Pensioenfonds en het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf ingesteld.
Voor actuele informatie gaat u naar de website van het Bakkers Pensioenfonds.
Het pensioenfonds vraagt bij de Kamer van Koophandel informatie op over uw bedrijfsactiviteiten waarmee u mogelijk onder de werkingssfeer van het Bakkers Pensioenfonds valt. Als dat zo is, dan zendt het pensioenfonds u het formulier ’Bedrijfsonderzoek’ toe. Aan de hand van uw antwoorden kan het pensioenfonds bepalen of u wel of niet onder de verplichtstelling van het pensioenfonds valt.
Als u onder de verplichtstelling van het pensioenfonds valt dan is deelname aan het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf in de meeste gevallen ook van toepassing.
U levert loongegevens aan met de uniforme pensioenaangifte (UPA). Met de UPA levert u de loongegevens direct aan via LogiSal. De uitvoerder is TKP.
Voordat u pensioenaangifte kunt doen met de UPA moet u deze eerst activeren. Dit doet u via de volgende link: Activeer UPA | Bakkerspensioen.
In de eerste stap moet u uw pakket selecteren: selecteer hier LogiSal (LIS) wanneer u de UPA via LogiSal indient. Voor het indienen met LogiSal (LIS) heeft u geen inloggegevens nodig.
Als u LogiPoort gebruikt dan selecteert u LogiPoort. Met UPA activeren zorgt u ervoor dat u inloggegevens krijgt voor de UPA. Pas nadat de inloggegevens correct zijn ingesteld, is het mogelijk om pensioenaangifte te doen met de UPA.
De aangifte dient u in door in LogiSal naar Periodeblok te gaan en vervolgens UPA voor TKP aan te klikken. U ziet een overzicht van alle werkgevers waarvoor u een UPA kunt indienen bij TKP.
De onderstaande pensioenfondsen staan na het aanmaken van de werkgever standaard op “Actief”. Het is belangrijk dat u per werknemer aangeeft welk pensioenfonds ook daadwerkelijk van toepassing is. Dit doet u door naar Werknemer te gaan en vervolgens naar het tabblad Instelling. Klik op het subtabblad “Pensioenachtige” en vink de pensioenen die niet van toepassing zijn uit.
Tip: U kunt een bepaalde inhouding in één keer uitzetten voor alle werknemers. Dit doet u door te dubbelklikken op de naam van de inhouding en vervolgens op “Werknemers uitzetten”.
Deze eerste inhouding – met de letterlijke naam “Pensioen” – is gekoppeld aan de Basis regeling en is verplicht.
De vitaliteitsregeling is een extra regeling voor werknemers van 60 jaar of ouder. Met deze regeling kan uw werknemer minder werken en toch 100% pensioen opbouwen.
Tip: Vergeet niet om het Pensioen Vitaliteit aan te vinken bij de werknemer en het Pensioen uit te vinken.
Meer informatie over het verwerken van deze regeling in LogiSal vindt u in de paragraaf “De vitaliteitsregeling verwerken in LogiSal”.
Met de excedentregeling bouwen uw werknemers pensioen op tot € 137.800 (bedrag 2024) in plaats van € 69.600. Deze regeling is niet verplicht.
Let op: De percentages voor het werkgeversdeel en werknemersdeel voor deze regeling is afhankelijk van de leeftijd van de werknemer: Premies Bakkers excendent | Bakkerspensioen.
Naast de drie pensioengerelateerde inhoudingen is ook het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf standaard ingesteld in LogiSal.
Wat is de vitaliteitsregeling? Kort samengevat staat deze regeling de werknemer toe om 80% te werken, met 90% loonbehoud en 100% pensioenopbouw. Als een werknemer gebruik wil maken van de vitaliteitsregeling dan dient u dit in LogiSal op de volgende manier te verwerken:
Het kan zijn dat u nog oude gegevens moet aanleveren. Bijvoorbeeld als u een correctie wilt doorgeven. Het hangt van het jaartal af hoe u deze gegevens doorgeeft.